Logotypdesign

Logotypdesign

En passande logotypdesign är en central del i kommunikationen mellan ett företag och dess kunder.

Logotypdesign & grafisk design

En logotypdesign ska vara lätt att lägga på minnet och samtidigt förmedla ett viktigt budskap mot företagets kunder. De allra flesta framgångsrika företag stoltserar med en logotyp som stämmer in på dessa kriterier, så varför inte ta din logotyp på stort allvar?

Färg & form i grafik

Alla våra grundfärger representerar olika saker. Grönt används till exempel mycket inom vård- och hälsorelaterade områden. Rött är "eldens" färg och används ofta för produkter som styr oss på ett mer impulsivt sätt. Att välja ta fram en logotyp med både passande typsnitt, en snygg symbol och rätt proportioner är bara några delar i hur man bygger företagets "ansikte utåt".

Logotypdesignens utformning

Logotypen "uttalar" som man brukar säga; "ett löfte om kvalitet", och fungerar på sätt och vis som företagets ansikte utåt samtidigt som den förknippas med företagets namn. Ofta består en logotypdesign av två element; företagsnamnet och en relaterad symbol i anslutning till detta. Detaljerna i designen spelar stor roll och bör väljas med eftertanke.

Logotypdesign
Flera logotypdesigner

Logotyp basic
3 795:-
Specialdesignad logotyp
2 st designförslag
Filformat: .png, jpeg
 
Logotyp large
8 995:-
Specialdesignad logotyp
3 st designförslag
Filformat: .png, jpeg, .eps (vektor), eller valfritt filformat
Kan skalas om utan att tappa i kvalitet
Övrig design
Offert
Skräddarsydd lösning
Ex: Pdf, flygblad, tidningsannons, visitkort
Viss mängdrabatt vid flera köp
Kostnadsfri offertförfrågan

Priserna är exklusive moms.

Designförslag

Vi börjar med att ta fram några designförslag utifrån kundens specifika önskemål. När kunden har valt ut sin favorit färdigställer vi logotypen och levererar den i överenskomna format.

 Filtyper

Den färdiga logotypen kan levereras i flera olika format. Vanliga filformat för logotyper är .png, .jpg och .eps för logotyper i vektoriserat format. Vektor-grafik innebär att logotypen kan skalas om fritt utan att tappa i kvalitet.

Kundnöjdhet

Vi vill verkligen ha nöjda kunder. Vi designar gärna om logotypen tills kunden känner sig nöjd. Om vi mot förmodan inte kan hitta en passande design ger vi våra kunder möjligheten att tacka nej och inte genomföra sitt logotyp-köp, om så önskas.

En riktigt bra "logo" & grafisk profil är tidlös och alltså helt enkelt utformad för att vara snygg, personlig och stilren - utan hänsyn till trender. En grafisk profil eller logotypdesign som innehåller nya grepp eller designer som riskerar att "gå ur mode" kan komma att behöva bytas ut allt för tidigt. En professionell design ska inte behöva bytas ut på många år. I detta arbete är enkelhet är viktigt, och att ständigt söka efter det mest logiska sättet att illustrera olika saker på.

Om ditt företag inte redan har kartlagt sin huvudsakliga målgrupp och utformat en vision av hur ni vill synas utåt bör ni överväga att se över detta. Det ses nu mera som standard för alla större företag som lägger stora resurser på att kartlägga målgruppen och utforma både logotypdesign och den grafiska profilen efter detta.

Många logotyper innehåller en symbol som på något sätt kan härledas till verksamhetens nisch. En passande symbol kan fungera som en metafor eller tjäna ett betydligt enklare syfte än så. Huvudsaken att designen är enkel i sitt utförande, så att det inte kan misstolkas eller uppfattas som rörig.

I förhållande till vad den grafiska profilen bidrar med i marknadsföringen av ett företag är det ett mycket billigt sätt att nå ut till nya konsumenter och hitta nya kunder. En slarvigt eller dåligt genomförd logotypdesign eller grafisk profil riskerar att få negativ effekt istället för tvärt om.

Logotyper används inom ett antal olika områden, för att sprida information om ett varumärke. Att sprida kläder, tillbehör eller exempelvis logobollar till golf kan kallas ofta profilreklam, och är populärt bland många företagare. Trycksaker inom golf och andra sporter gör det möjligt att knyta nya kontakter och träffa kunder under avslappnade omständigheter.

Logotypdesign till företag

Om du tänker på en känd produkt eller ett stort varumärke kan du säkert se deras logotyp framför dig. Att arbeta in en logotyp i marknadsföringen kan göra att du drar nytta av detta även långt in i framtiden. Om kunderna känner igen din grafiska profil när du marknadsför dig är chanserna goda att de känner tillit till ditt varumärke.

Detaljer i logotypens design

En logotypdesign kan egentligen se ut på hur många olika sätt som helst. En enkel tumregel är dock att satsa på enkelhet och att använda logotypens begränsade utrymme till att berätta något om verksamheten. Detta gör att typsnitt & ev. symbol får en framträdande roll, och att små ändringar kan göra stor skillnad på helheten.