Så tjänar du mer som affiliate med rätt webbdesign

Att jobba med affiliatemarknadsföring är riktigt komplext eftersom man behöver ha kunskap inom flera olika områden för att bli riktigt framgångsrik. En del har största intresset på SEO och lyckas därmed komma högt på Google och få många besökare genom detta. Andra kan skriva text som skapar intresse och får besökaren att stanna kvar på sidan osv. Men få har toppkunskaper inom alla områden.

De flesta som driver affiliatesidor gör detta för eget behov och bygger det mesta själv. Då hålls kostnaderna nere – men även inkomsterna. För en kedja är inte starkare än dess svagaste länk och det stämmer mycket bra på affiliatesidor. Den kan ranka bra, få många besökare men ha dålig inkomst. Gör det du är bäst på – men våga ta hjälp med andra delar.

Ett av de viktiga benen är att ha rätt design på sidan och rätt grafik som möter besökarens behov.

Programmering för affiliatemarknadsföring

Vad vill du förmedla?

De allra flesta affiliatesidor byggs utifrån en av de tre vanligaste inriktningarna. Alldeles för många bygger sina affiliatesidor utan att ha en grundtanke vilken inriktning den ska ha. Men risken är då besökarna även upplever det som otydligt när de kommer in på sidan.

Information

Den första är informationssidan. Det kan ex. vara en större portal med mängder av information om lån. Detta byggs upp med hjälp av ex. en ordbok, tips, nyheter, recensioner osv. Det kan lika gärna vara en sida om lövblåsar eller joggingskor. Men fokus ligger på att erbjuda en stor mängd information om den enskilda produkten. Sidan är då Experten.

Ställ dig då frågan – Vad förväntar du dig av en expert? Vad vill du möta när du går och handlar en telefon, bil eller ett hus? Hur ska säljaren vara klädd, hur får du förtroende genom information som ges osv.? Applicera samma tankesätt på din sida, oavsett vilket nätverk du använder.

Vill du förmedla att du är proffs måste du även ha en sida som andas professionalism.

Ett tecken på att du lyckas förmedla det på rätt sätt är att se på hur länge som besökarna stannar på sidan (se analytics). Är det ett stort antal som vänder efter 1-3 sekunder är det något som är fel.

Jämförelse

Att spara pengar vill alla. Så visst är sidor som jämför priser uppskattade. Om de byggs rätt. Även om snygg webbdesign är viktigt så är funktionalitet ännu viktigare. Det är bara att kolla på sidor som Pricerunner och Prisjakt. Snygga? Nej, men enkla att hantera och väldigt smidiga att använda.

Affiliate länkstrategi

E-handel

Ett annat alternativ är att bygga upp affiliatesidan likt en E-handel. De som inte vet vad affiliate är kommer vid en första anblick tro att de besöker en vanlig E-handel. Inte sällan nämns priser och produktbeskrivningar. Skillnaden är att man inte lägger något i varukorgen – utan skickas vidare till E-butiken som säljer varan.

Detta kan vara en mycket bra väg att gå men här handlar det om att skapa en tydlig ”kopia” på originalet. Helst av allt ska besökaren inte uppleva att man bytt domän från att man kommit in på sidan och till att köpet genomförts.

Se till att ha riktigt proffsiga produktbeskrivningar, unika bilder osv. Skapa din egen E-butik – även om den är en affiliatesida.

Framförallt – se över din webbdesign och jobba med alla benen inom affiliate. Det är då många besökare också skapar många sales.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *