Bloggen – Allt viktigare i kundkontakten

Länge var blogg något som enbart privatpersoner hade. Ett sätt att säga sin mening och få andra att både lyssna och kommentera. Efter ett tag började E-butiker inse dess fördel och flera började sakta men säkert bygga upp en blogg till sin sida. Men då oftast enbart för att lyfta fram produkter, erbjudanden och kampanjer.

I och med Content Marketing har vuxit så mycket de senaste åren har även fokus på bloggen ökat rejält. Nu handlar det inte bara om att visa en produkt och sälja utan att ge kunden något mervärde. Då är bloggen ett utmärkt verktyg

Ett exempel kan visas från Jumpsuit.me där blogginläggen ligger tydligt för besökaren. Detta lika tydligt som varumärkena. Man väljer i detta fall att lyfta fram sin content just eftersom efterfrågan på detta har blivit allt större med åren. Det gör också att besökarna gärna läser och därmed stannar kvar på sidan lite längre – vilket självklart även ökar chansen att de köper en jumpsuit.

Content Marketing har därmed flera olika syften. Det ger förtroende hos kunden när det går att se att återförsäljaren har kunskap i ämnet, artiklarna ger inspiration och kunskap till besökaren och därmed ökar även chansen till försäljning.

Detta synsätt har just gjort att bloggandet ökat rejält. Många företag väljer till och med att ha externa skribenter som skriver blogginläggen. Detta eftersom de själva kan vara så ”insatta” i ämnet att de kan ha svårt att lägga sig på en lagom kunskapsnivå.

Idag fyller alltså bloggen en mycket viktig roll för E-handlarna. Inte minst inom mode då bloggen används som en stark inspirationskälla hos besökarna. Men även inom smalare tekniknischer även om man då i bloggen har mer tips och instruktioner än kanske inspiration.