Trender för webbdesign 2018

Vi har de senaste åren sett en accelererande förändring för hemsidor, inte minst när det kommer till kravet på webbdesign, men också hur hemsidan påverkar din marknadsföring. I detta inlägget kommer vi på Sunbird gå igenom några av de sakerna ni bör tänka på i er webbdesign för 2018.

Mobile first ska bli standard inom allt

Att mobilen blivit viktigare än datorn är det få som missat. Men det är skrämmande hur långsamt företag agerar på förändringen. Idag ska man utgå från mobilen, inte datorn. Detta gäller både för er webbdesign där er webbdesigner ska designa mobilen först, och skala upp till desktop. Men det gäller också för er sökmotoroptimering. Google prioriterar idag på mobilen – och det bör ni också göra.

Recensioner ökar hemsidans försäljning

“Adding Reviews Boosts Conversions More Than 35%”
Källa: Kissmetrics.

Att inkludera referenser kommer att öka er hemsidas försäljning. Hur söker ni själva på webben? Man jämför och letar information för att hitta den bästa produkten eller det bästa företaget. Man råkar inte bara klicka in på en sida och sedan köpa. Inkluderar ni referenser er webbdesign kommer ni sänka marknadskostnader och då antingen öka er lönsamhet och/eller öka omsättningen.

CTR i samspel med SEO och PPC

CTR står för Conversion Rate Optimization vilket översätts till konverteringsoptimering. Man optimerar hur många som faktiskt kontaktar. Att er hemsida används och att folk i större utsträckning faktiskt köper, ökar inte enbart er direkta försäljning, utan det kommer också förbättra era placeringar på Google och sänka era kostnader på AdWords genom förbättrade kvalitetsresultat.

Observera att det finns en distinkt skillnad mellan att gilla en hemsida och att faktiskt köpa. Grunden till konverteringsoptimering är just bra design, men det handlar om så mycket mer.

Checklista av trender ni bör anamma direkt:

SSL certifikat. Google Chrome markerar alla hemsidor som inte har SSL som osäkra. Ni kommer också få en viss bost på Google med https istället för http.
One-page-scroll allt mer vanligt jämfört med flertalet undersidor. Observera att detta inte exklduerar att ha undersidor, utan att on-page-scroll bör finnas på startsidan och kompletteras med undersidor.
Mer vågade färger – Våga experimentera med mer unika färger. Dina besökare kommer komma ihåg dig tydligare och du blir inte en i mängden.
Illustrationer – Våga använda illustrationer för att göra hemsidan mer unik och öka kontakten med ert brand.
Gradienter och speciella former har blivit allt vanligare och är bland de mer moderna stilarna och kommer sannolikt fortsätta att vara så.

digital brand

Avslutande ord om webbdesign 2018

Som avslutande ord vill vi trycka på att det bör ske en ökad kommunikation mellan utvecklare, designers och sökmotorkonsulter. Det ena kommer inte utan den andra och de har nu vid 2018 en så stark sammankoppling att avdelningarna bör ha en gemensam plan för kommande år. Antingen om ni använder en webbyrå eller inhouse kompetens.