Tydliga listor och filtrering kan öka din konvertering

Har du få försäljningar i förhållande till hur många besökare du har på din webbplats? Detta trots att du ligger högt på Google på de relevanta sökorden och att de besökare som kommer in faktiskt stannar ett tag på sidan.

Ett fel kan vara att de inte hittar den vara som de efterfrågar – trots att du har den i webbutiken. Uttrycket ”jag ser inte skogen på grund av alla träd” förklarar syndromet. Många E-butiker har 100-tals produkter men ett med ett stort utbud finns risken att man som besökare har svårt att hitta rätt.

Det finns flera vägar att gå för att öka konverteringen. Framförallt handlar det om att möta kundens behov och skapa en enkel väg att hitta rätt.

Webbdesign som ökar konverteringen

Listor – samt placering

Är det relativt få produkter (10-20) inom en kategori är listor mycket effektivt. Även om produkterna har unika produktsidor så skapas listor som sammanställer dem vilket även gör att man som kund får en snabbare överblick. Det man då ska tänka på är att hålla samma ”röda tråd” inom dessa listor och inte blanda produkter från olika kategorier.

Vi har varit delaktiga i arbetet med Lenders.se några år och märkt en tydlig förbättring i konvertering sedan en enkel tabell placerats på webbplatsens startsida. Besökaren får därmed en snabb överblick över delar av utbudet och kan sedan välja något av dessa eller fördjupa sig inom recensioner och övriga utbud.

Finns möjligheten att placera listan just på webbplatsens förstasida är det en stor fördel. Men självklart beror detta främst på vad som säljs. Det viktiga är att kunden ser det som en fördelaktig hjälp och vägledning istället för påträngande försäljning.

Filtrering

Är det ett stort antal produkter kan däremot dessa listor uppleva som ”oöverskådliga”. Även om de presenteras i bokstavsordning eller efter pris så kan det upplevas ”för mycket” om det exempelvis skulle varit 50-100 låneföretag på en lång lista.

Är utbudet stort är det bättre att jobba med filtrering. Som besökare får man då välja flera olika alternativ och filtrera fram produkterna inom detta. Det är inte minst vanligt inom modebranschen då en enda E-butik kan ha hundratals klänningar. Besökaren väljer att filtrera utifrån färg, med/utan armar, pris och märke. När man använt sig av filtreringsfunktionen är det betydligt färre produkter kvar att välja mellan.

Fördelen

Den stora fördelen med att presentera produkter i jämförande tabeller eller med filterfunktioner är att kunden lättare och snabbare hittar vad man söker efter. Detta istället för att försöka klicka sig fram genom ett inte allt för pedagogiskt uppbyggt produktträd i widget. Dessutom ökar konverteringen desto mer specifik produkt som kunden möts av. En person som vill köpa en ”blå klänning utan ärmar för max 500kr” kommer till större sannolikhet köpa denna klänning om den hittas i E-butiken än den person som bara möts av 50 olika blåa klänningar.

Från Lenders

Glöm inte sökfunktion

Listor och filterfunktion bör aldrig användas istället för Sök-funktion. Det ska alltid vara ett komplement då de fungerar på något olika sätt. Sökfunktion bör alltid finnas så länge som det är produkter som säljs. Om sedan listor eller filter bör finnas beror främst på hur många produkter som man kan välja på och vad det är för slags produkter som säljs.